Dia 14 . Dijous 21 . 229 km . See - Bormio |
 
Avui ens llevem a les 8 i el dia està totalment blau i radiant. Putada perquè ahir vam visitar els castells amb mal temps, però
bona noticia perquè avui hem de fer el Pas del Stelvio, i millor fer-lo amb bon temps. Baixem a esmorzar i en acabat recollim l'equipatge,
paguem el compte i carreguem la moto.
 
En aquesta estona el cel s'ha tapat una mica, però encara està millor que ahir, així que decidim tornar a passar per
Hohenschwangau a fer unes fotos als castells amb més bona llum. Passem pel costat de les taquilles, on encara hi ha més cua que ahir,
i sense casi ni baixar de la moto fem unes fotos als dos castells.
 
Llavors enfilem ja direcció sud. Entrem immediatament a Àustria, ja que Füssen es troba directament a la frontera, i parem en
una benzinera a informar-nos de com va el tema de les vinyetes, i per sort a Àustria nomes l'has de portar per autopista, i evidentment no
en pensem trepitjar cap. Així que anem baixant, creuant el Tirol per uns paisatges preciosos. Hi ha algun núvol, però el dia
és molt bo, de fet el millor des que estem de viatge. El temps, la carretera, el ritme, el paisatge, fan que la conducció sigui molt
agradable. Decidim no fer parades massa llargues perquè no se'ns faci massa tard creuant el Pas.
 
 
Sí que fem una parada ja entrats a Itàlia, al llac Resia, una zona preciosa i força turística, al voltant d'un llac
artificial creat als anys 50, que va inundar el poble de Graun deixant només a la vista el seu campanar del segle XIV.
 
 
 
Seguim via fins al desviament del Pas, i a la poca estona ja trobem el primer rètol que de fet marca la darrera corba de la carretera:
la 49! Hi ha 49 corbes de paella al llarg de 13 km, que pugen fins als 2.760 metres d'altitud, amb un pendent mitja del 7,6%. Les corbes son
paelles molt tancades, i amb una moto de 350 kg, carregada a tope i amb dues persones no son gens fàcils de fer. Sort que el temps
acompanya força, ja que fer aquesta carretera plovent i amb el terra mullat ha de ser encara més dur. Fem unes parades a les
corbes 22 i 10, per fer fotos i per descansar una mica els braços. Hi ha força transit tant de pujada com de baixada, principalment
motos (R's i nakeds, poca custom) i bicis, però ens creuem amb una espècie de caravana composada per uns 15 Porches, que baixen el
Pas cagant llets.
 
 
 
 
Quan arribem a dalt fem un munt de fotos de les vistes i dinem uns bocates de frankfurt amb sauerkraut boníssims. Com que estem
a tanta alçada hi ha glaceres perpètues.
Dia 15 . Divendres 22 . 245 km . Bormio - Piano Porlezza |
 
Avui el dia es lleva molt tapat. Sort que vam fer ahir l'Stelvio, que fer-lo amb aquest temps ha de ser una putada. Mirem els partes de la ruta
que volem fer, i tot i que diu nuvolat a tot arreu, no pinten pluges. Com cada matí, baixem a esmorzar, recollim, paguem, carreguem la moto
i marxem. Ja al poc de sortir ens xispeja una mica, però de moment decidim seguir tirant, i en arribar a Tirano la cosa ja és prou
xunga per haver de parar sota uns balcons a posar-nos els impermeables. I la pluja ens acompanya fins a Sondrio, uns 30 km. A partir d’allà
ja no plou més, i fins i tot es va destapant una mica.
Ja arribant al llac de Como va tocant posar gasolina, i com havia vist per Internet abans de començar el viatge, Itàlia es el segon
país del mon amb la gasolina més cara després de Noruega, amb un promig d'1,70€/l. Doncs a les primeres gasolineres que veiem
va a 1,72. Decidim deixar passar algunes per veure com van els preus, i les comencem a veure a 1,75 i 1,79 i fins a 1,80. Sembla que com més
ens acostem al llac més alt és el preu. Doncs entre que ja vaig en reserva i que volem treure'ns els impermeables, parem a la
següent, i allà va a 1,81. Vinga, la més cara! Em costa 33€ posar poc més de 18 litres. Vaja, com a Noruega. Seguim en
direcció al llac i a les següents gasolineres va a 1,74 altre cop. Sembla que es riguin de nosaltres!
En fi, que comencem a vorejar el llac en direcció sud. El dia casi s'ha destapat del tot i les vistes son molt maques, així que gaudim
molt del trajecte. Creuem diversos pobles, tots abocats al llac, alguns semblen d'estiueig amb cases de vacances.
 
 
 
Arribem al final de la pota est, a la població de Lecco, i comencem a pujar per la riba oest.
 
Per aquesta banda la carretera és més revirada i més estreta, i com que aquí tots van com bojos s'ha d'anar amb molt
de compte a les corbes. Sobre les 3 decidim parar a dinar en una pizzeria. Bé, tant de menjar típic a Alemanya, ara toca a
Itàlia, no? Les pizzes prou bé, les birres cares, i les vistes al llac des de la terrassa impressionants.
 
En acabat seguim amunt fins a Bellagio i baixem vorejant ara la pota oest fins a Como, la ciutat principal de la zona i que dona nom al llac. Hi
veiem molts edificis senyorials i governamentals, tota la ciutat té un nivell superior a les que anàvem veient. A les benzineres que
veiem per aquí la gasolina va a 1,84 i 1,86, així que després de tot no hem repostat a la més cara d’Itàlia.
 
Tornem a enfilar direcció nord per la riba oest, i tot i que la carretera torna a ser millor, a cada pas de poble es lia una tangana del
15, ja que alguns carrers son força estrets i no passen dos busos en sentits contraris al mateix temps.
 
Al arribar a Menaggio tombem cap a l'interior direcció Lugano, i com que ja son més de les 6 comencem a buscar allotjament. Creuant
el poble de Piano Porlezza parem en una pensió, la més barata que hem trobat fins ara, això si, rústica i tan senzilla
que no té ni tele ni wifi. Ens canviem i anem a fer una volta al petit llac del costat, prenem una birra en l’únic bar del poble i
tornem a l’habitació.
Dia 16 . Dissabte 23 . 228 km . Piano Porlezza - Eyholz |
 
Avui per variar i per primer cop esta plovent ja quan ens llevem. Quin èxit, els bons dies no duren ni 24 hores! Amb el nivell
rústic de la pensió esperàvem un esmorzar tirant a pobre, però quan baixem ens trobem un esmorzar força
complert, casi com els que venim fent als hotels, només que sense embotits. Mentre acabem i recollim ha deixat de ploure, però
com que segueix molt tapat decidim sortir ja amb l'impermeable posat. Doncs com passa sempre, al cap de poca estona comença a destapar-se,
i al arribar a Lugano, altre cop a Suïssa, el cel és blau i estem passant una calor terrible, així que el primer que fem
és parar per treure’ns els impermeables i una mica de roba.
Seguim direcció nord cap a Locarno, on fem una paradeta al passeig marítim per contemplar les vistes del llac Maggiore.
 
Llavors anem vorejant el llac en direcció sud, per sort la carretera és una mica millor que la que vorejava el llac d'ahir.
 
En el camí ens trobem els Castelli di Cannero,
dos castells construits entre els segles XIII i XIV sobre uns illots, prop de la bonica localitat de Cannero Riviera.
 
Poc abans d'arribar a Verbania parem en una pizzeria a dinar. L'Eva es demana uns tagliatele amb salmó i jo una calzone i un tiramisú
de postres. Boníssim! El restaurant té vistes al llac i ens ho prenem amb força calma gaudint del bon temps i les vistes.
 
Seguim altre cop direcció nord per la carretera que ens ha de tornar a portar a Suïssa, i quan ja som casi a la frontera ens trobem que hem
de passar un port de muntanya que no teníem previst, el Simplon
Pass. Just on comença el port hi ha una estació on es pot agafar un tren carregant-hi el vehicle i creuar les muntanyes per
túnel i estalviar-te el pas. Suposàvem que era perquè a l'hivern el coll ha de ser tancat sovint per neu i han posat una
alternativa, però resulta que el pas casi sempre és obert, ja que disposa de nombroses galeries de protecció contra allaus,
així que deu ser només un tema de comoditat. Però com que avui fa un dia preciós i no hem vingut a estalviar-nos unes
corbes, comencem a pujar. I descobrim un dels paisatges mes espectaculars de tot el viatge: la carretera puja per una vall de muntanyes
altíssimes i escarpades, amb un torrent a la part baixa. Al Stelvio el que impressionava era la carretera, amb aquell munt de corbes tan
tancades, però aquí el més impactant es l'entorn. La carretera és molt còmode, i tret d'alguna corba de paella,
casi tota es pot pujar a 80 km/h. A mitja pujada hem de fer una parada a abrigar-nos una mica, ja que encara que segueix fent un bon dia, es nota
que estem pujant d'altitud i el clima es més fred. Hi ha fins i tot una glacera!
 
 
 
Des de dalt de tot, a 2005 metres d’altitud, fem unes fotos de les vistes cap a l'altre vessant i comencem el descens. El problema es que alguns
túnels son en obres i es dona pas alternatiu, cosa que fa la baixada més lenta.
 
 
A mitja baixada es creua la Vall de Ganter per un espectacular pont en curva.
 
 
Quan passem Brig ja son les 7 i comencem a buscar allotjament. Parem en un hotel a la carretera al poble de Eyholz, que té una
habitació lliure però ens diuen que no els funciona el wifi. Es una tonteria, però com que ahir ja no en vam tenir decidim
seguir buscant a veure què trobem. Arribem a Vist, i en dos hotels ens diuen que estan complerts, al darrer ens expliquen que no trobarem
res a tot al poble ja que hi ha algun acte d'aniversari de l'equip de futbol. Això em recorda al dia de Göteborg al viatge de Cap Nord.
Ens aconsellen que tornem a Brig, que allà hauríem de trobar alguna cosa. Com que no volem retrocedir tant, tornem a l'hotel d'Eyholz
i ens hi quedem.
I desfent l'equipatge ens adonem que no trobem el necesser verd on duem tota l’electrònica: la tablet i tots els carregadors (de la
càmera, dels comunicadors, dels mòbils). Regirem totes les bosses i no apareix, per tant l’única explicació és
que ens l'haguem deixat a la pensió aquest mati. Això vol dir que dema hi haurem de tornar, però per confirmar truquem al paio
(sort que guardem la tarja que ens ha donat abans de marxar), però fer-se entendre per telèfon amb un home gran que nomes parla
italià es força difícil. El problema es que ens diu que ell no ha trobat res ni ha vist res, així que el primer que
pensem es que la noia que ha fet l’habitació l'ha trobat i se l'ha quedat. Desesperats, no sabem què fer. Si tornem igualment
demà i no el recuperem, hem perdut dos dies de viatge, però si ho donem per perdut ens quedem sense carregadors, i això vol
dir acabar el viatge sense comunicadors, ni càmera de fotos, ni tablet. Merda, ni diari! Estic escrivint el diari cada nit a la tablet, i si
la perdem, l'hauré de tornar a començar. I mentre intentem decidir què fem, apareix el punyetero necesser a l'ampit de la
finestra. Resulta que jo l'havia tret només arribar i l'havia deixat allà i no me'n recordava, i al córrer la cortina havia
quedat tapat i no es veia. Tornem a trucar al paio de la pensió per dir-li que ja l'hem trobat, i ja més tranquils sortim a fer una
birra al bar del costat, que per desgràcia tampoc té wifi. Pugem a l’habitació, sopem pa amb embotit i veiem els finals primer
d'Avatar i després de Hulk.
 
Dia 17 . Diumenge 24 . 167 km . Eyholz - Saint Pierre |
 
Per portar la contrària al que vaig dir ahir, avui el dia s'aixeca totalment assolellat. I per primer cop en tot el viatge, tindrem sol
tot el dia! Després d'esmorzar tirem direcció Sion, segons Morfeo la darrera ciutat humana lliure en un mon dominat per les
màquines.
 
Poc abans d'arribar-hi, al poble de St Leonard veiem uns cartells que indiquen un llac
soterrani. Com que el pla d'avui és molt tranquil, ens ho anem a mirar, per sort és a tocar mateix de la carretera. Es tracta
del llac soterrani més gran d'Europa, amb 260 metres de llargada, un promig de 10 metres d'ample i una alçada de gruta màxima
de 15 metres. La visita, d'uns 30 minuts, es fa en unes barcasses a rem, mentre el guia t'explica les característiques, la història,
i les diferents formes estranyes que es poden veure a les roques. Molt curiós veure tant peixos en un llac sense llum natural. Al fons de
tot de la gruta hi ha una petita platja on de tant en tant es fan concerts de música amb el públic en les barques, i en una de les parets
es projecten continuament imatges.
 
 
 
Quan acabem tornem a la moto i seguim la carretera, que francament no és gran cosa, entre poble i poble nomes hi ha zones industrials i
centres comercials. Només destaca una casa que té un drac pintat a tota la façana, que sembla que travessi l'edifici.
 
 
Creuem Sion i Martigny i enfilem la carretera cap a un altre port de muntanya, el Gran San Bernat. La carretera i el paisatge milloren molt,
i com ahir, a mida que pugem la temperatura baixa tot i que el dia segueix radiant. A mitja pujada hi ha una presa que crea el Lac des
Toules, on aprofitem per parar a abrigar-nos una mica. Allà mateix la carretera es bifurca entre el tùnel que creua el pas
per sota i la carretera que va al cim, que es fa força més estreta, revirada i empinada. Adivineu quina ruta vam triar?
 
 
 
A la poca estona ja som a dalt, a 2.473 metres d’altitud. El 1035, per obra de sant Bernat di Mentone, s'hi va construir l'hospici d'una
congregació de canonges regulars, per tal d'assistir i protegir als nombrosos viatgers. A partir almenys del segle XVI, els canonges de
l'hospici van reunir grans gossos que amb el temps són coneguts com a raça San Bernat, que ajudaven en el rescat dels viatgers.
Mentre som fent una volta, apareix un iaio al volant d'un Jaguar dels 60 impressionant.
Dia 18 . Dilluns 25 . 286 km . Saint Pierre - Saint Marcellin |
 
Bé, avui de fet és el darrer dia de ruta, ja que demà serà nomes una etapa d'enllaç entre la zona de Grenoble
i Canet d'Adri. Avui hem de sortir del Vall de l'Aosta i tenim dues opcions: pel túnel del Montblanc i pel Pas del Petit San Bernat. Ahir
vam dir que ho decidiríem avui en funció del temps que fes, i com que s'ha aixecat prou bé tirarem pel port. Feia una mica
d'il·lusió fer en moto el túnel de 11,6 km de llarg, però els 28 € del peatge et fan marxar les ganes, o sigui que farem el
quart port en 4 dies, és el que té creuar els Alps a lo llarg sense trepitjar autopistes, que no pares de pujar i baixar. Així
que després d'esmorzar ens abriguem bé ja de sortida i tirem cap al coll.
Ja des del desviament de Courmayeur la carretera comença a pujar, en general es força suau i recte, però de tant en tant hi ha
trams de revolts de paella. El cel s'ha anat ennegrint, i fins i tot ens xispegen 4 gotes, però no arriba a ploure.
Dia 19 . Dimarts 26 . 506 km . Saint Marcellin - Canet d'Adri |
 
El dia s'aixeca gris i tapat, però al menys no plou. Es d'aquells dies que dubtes si posar-te l'impermeable d'entrada o no. Baixem a esmorzar,
aquest bufet és força pobre, no sabem si perquè es així o perquè som els últims i ja no reposen el menjar.
L'Eva els demana una mica més de pernil dolç i no en tenen, però sí que tenen el gest d'anar al forn a buscar-nos un parell
de cruasants. Quan tornem a l’habitació a recollir ja s'ha posat a ploure, així que queda resolt el dubte de si posar-se l'impermeable o
no.
Mentre carreguem la moto i ens preparem deixa de ploure, però com que segueix negre decidim tirar tapats. Com que la carretera està
mullada, agafem l'autopista des d’allà mateix, i fins a Valence no ens cau ni una gota, però quan l'hem passat ens plovisqueja un parell
de cops, per sort res seriós. A mida que ens acostem a Orange es va destapant, i a la paradeta per descansar ens traiem ja tot el plàstic.
A la següent parada prop de Montpellier dinem les darreres llesques del pa que vam comprar a Füssen amb els darrers talls de pernil que
portàvem de casa i una terrina de Nutella de ja no sé quin hotel.
A mida que anem baixant va fent més calor, i quan fem la darrera parada a La Jonquera, ja a terres catalanes, estem axixarrats. Fem
l'última tirada fins a Canet d'Adri per fer la darrera visita familiar a casa de l'Olga i el Dani. Com estava previst, hi arribem sobre les 6
de la tarda. Salutacions, primeres explicacions del viatge i quan el Dani torna de la feina sortim tots a sopar al poble del costat. Sopem una amanida
de salmó, uns musclos i unes croquetes casolanes de primer i uns entrecots de segon. Com que el Dani també treballa dema, no triguem a
tornar a casa.
Dia 20 . Dimecres 27 . 132 km . Canet d'Adri - Sant Boi |
 
Ens llevem tranquil·lament, sense despertador després de molts dies, però tot i això no son ni les 9. Fa un dia blau, assolellat
i molt calorós, en principi el que s'hauria d'esperar de l'estiu per aquestes terres, però ens diuen que de fet no han tingut un agost
massa bo. Aquí no hi ha bufet d'esmorzar, però ens fem un parell d'ous ferrats que no tenen res a envejar a les torrades de cada
matí. A més, els ous son de les gallines del veí del costat.
 
El pla era recollir i marxar ja cap a casa, però ahir l'Eva va parlar amb sa mare i es veu que han de pujar avui pel matí, així
que decidim esperar-los. Passem un mati de relax, i després de tant de moviment aquests dies la veritat es que s'agraeix. Dinem tots junts,
i després d'una breu migdiada recollim l'equipatge i carreguem la moto per darrer cop. Fem l’últim tram fins a casa sota un sol increïble,
i sobre les 6:30 de la tarda arribem a Sant Boi, finalitzant un viatge de 20 dies i 4300 km.